#2023-11 Cruise Azamara en Gran Canaria (van 13 tot 21 en 22 tot 28 november)

13 november 2023 - Gran Canaria, Spanje

Dag 1: maandag 13-11-23

Van Ternat naar Barcelona

Om 12u15 komt Niki ons halen om ons naar het station van Ternat te brengen want zoals gewoonlijk regent het. Om 13u30 zijn we, veel te vroeg, op de luchthaven waar alles heel vlot verloopt en om 16u30 stijgen we op. In Barcelona is het schitterend weer en we nemen er de taxi naar het Grums hotel dat op loopafstand van de cruise bus T3 gelegen is. Om 19u30 komen we er aan.

IMG_2313

IMG_2315

We hebben er een mooie en ruime kamer (geboekt via Booking.com aan 105 euro/n) maar we moesten meteen weg want via Get Your Guide hadden we een Flamencoshow in de City Hall geboekt. Het is ong. 2km stappen langs deRambla en dus besluiten we te voet te gaan. Het is een prachtige avondwandeling langs zeer bedrijvige restaurants en kraampjes. De show gaat door in een vrij klein zaaltje en begint stipt om 9u30. We krijgen een drankje en genieten van een zeer goede en authentieke voorstelling van dans, zang en muziek

Op internet kan men een stukje bekijken op: https://flamencobarcelonacity.com/

IMG_2326

Daarna wandelen we tussen10u30 en 11U terug en nog steeds leeft de Ramblas zoals in de vooravond vooravond. We kregen nog een klein hongertje en gingen in een heel moderne zaak nog een pizza eten . Bij het buitenkomen was het nog ong 20 gr. en nog heel druk. We hadden een perfecte dag vandaag.

Dag 2 : dinsdag 14-11-23

Inscheping Azamara Pursuit

Prachtig weer  zon en 25 ° We slapen uit en maken daarna een wandeling langs de haven. Het is al warm (25°) en volle zon. We bezoeken de Basilica de la Mercè en gaan daarna een koffie drinken op een terrasje.

IMG_2322IMG_2323

Dan moeten we wel terug naar het hotel want we moesten er vóór 12 u uitchecken. We laten onze koffers achter in de luggage room van het hotel en gaan verderop nog een broodje eten. Daarna bagage ophalen en naar de cruise bus T3 stappen. Die brengt ons voor 3euro/pp tot aan de Azamara. De check in voor de boot is ongelooflijk snel en we kunnen zo maar binnenstappen. We worden verwelkomt met een drankje en met slechts 6 personen moeten we een filmpje bekijken ivm de security en dat is het. We mogen direct naar onze stateroom waar de valiezen reeds klaar staan.

foto Azamara Pusuit

We gaan het schip verkennen en niets eten in de "windows cafe". Op het eerste zicht zijn er op dit schip heel veel ruimtes waar men zich rustig kan terug trekken. Om 19uur gaan we eten in het "discoveries restaurant" als voorgerecht seafood gratin en daarna Eliane Zwaardvis en Mark New York steak en als dessert crème brulèe en aardbeien dipt in chocolade.

Allemaal super lekker en daar bij is er keuze tussen 4 soorten rode, 4 soorten witte en en 2 rosè wijnen. Dan gaan we naar de toast van de kapitein en de voorstelling van de crew. Ons bed is perfect, alleen ligt de alcohol een beetje op ons maag . Morgen minder.

Dag 3 :woensdag 15-11-23

Valencia

We worden wakker met volle zon  . Na een uitgebreid ontbijt besluiten we pas 's middags te vertrekken naar Valencia stad want we blijven hier aangemeerd tot 22 uur. Er is een gratis shuttle voorzien die om de 30 minuten rijdt. Van in het restaurant konden we zien dat er een lange file stond te wachten en als de bus er was kon niet iedereen er op wat betekent dat ze nog eens 30 min mochten wachten. We zaten aan het zwembad in het zonnetje en konden van hier uit alles in de gaten houden.

IMG_2336

Rond de middag eten we een snelle hap en kunnen dan zonder wachten de bus op naar de stad. Valencia is een mooie stad (maar dat wisten we al) . We liepen langs wat kleine straatjes en kwamen zo voorbij een opslagplaats waar alle koetsen en reuzen voor de jaarlijkse optocht (processie) ten toon gesteld stonden.

IMG_2348

IMG_2349IMG_2350

Dan liepen we het ex-klooster van de Carmelieten binnen dat nu gebruikt wordt voor tentoonstellingen hedendaagse kunst .

IMG_2358IMG_2361

We liepen nog naar de Longa de la Seda, de markt en de kathedraal. Al deze straten zijn nu autovrij gemaakt wat een groot verschil geeft met onze vorige bezoeken.

Tegen 5 uur liepen we terug naar de Turia en de Torres de Serrans om met de shuttle terug te keren.

Dag 4 : donderdag 16-11-23

Cartagena

Deze morgen worden we wakker in de mist en slechts 17°. Ook nu gaan we pas na de middag van boord in de hoop dat het de mist optrekt en het beter weer wordt.

IMG_2380

Dat was echter niet het geval en dus trokken we ons donske aan om Cartagena te gaan verkennen. Cartagena is een mooi stadje maar aangezien het nog steeds mistig en killig is, is het minder aangenaam .

IMG_2375IMG_2373

Er is ook niet zo veel te zien en dus blijven we er niet te lang hangen en keren terug naar de boot waar we een drankje en een hapje nemen in "de Living room" .

Hier raakten we aan de praat met een leuk koppel uit Wales. hierna zijn we terug lekker gaan avondeten.

IMG_2481

Eliane begint te snotteren

Dag5 ; vrijdag 17-11-23

Malaga

We staan al om 7uur op want vandaag moeten we de trein nemen naar EL Chorro. Via Get your Guide boekten wij de Caminito del Rey. Onze boot legt aan op de beste plaats van de haven van Malaga . Vlak in het centrum maar hierdoor hebben we vertraging want het duurt tot 8u30 alvorens de gigantische loopbrug eindelijk toegankelijk is.

IMG_2445

We spurten nog snel naar het station Maria Zambrano maar komen net te laat voor de trein van 8u58 die we op voorhand via internet boekten. Hierdoor vervalt het ticket en moet er een nieuw gekocht worden voor de trein van 9u43. Deze komt om 10u40 aan in El Chorro . In de trein werden we gebeld met de vraag of we nog kwamen en dus gingen ze wachten op de aankomst van de trein.  Alle deelnemers werden dan met een pendelbus naar de Noord ingang gebracht (20min) om van daar de 7km Caminito te stappen.

IMG_2398

We krijgen allemaal een helmpje en worden in groep per taal ingedeeld.

IMG_2408

Het is het ideale weer om de tocht te doen. Onderweg wordt er verschillende keren stil gestaan om een veel te lange uitleg in slecht Engels te aanhoren en dus beslissen we om het op ons eigen tempo te doen en de groep voor te zijn. Zo kwamen we voorbij een groep die oortjes hadden en de man die de uitleg gaf was perfect te verstaan. Later spraken we met hem en het bleek een Belg te zijn die in Schotland gestudeerd had en dit gidswerk al 7 jaar doet voor de Caminito zelf.

IMG_2406IMG_2431IMG_2436

Tijdens het laatste stuk langs een normale weg in de natuur werd het wel heel heet en dan voel je wel de vermoeidheid maar het was zeker de moeite waard om het te doen . Nu kunnen we, op ons 80ste, dat ook van onze Bucketlist schrappen. Rond 14u30 waren we terug op de plaats waar de bus vertrok. Hier is geen bal te zien en de trein terug was pas om 16u35. Dus op het terras wachten met een koffie . Om 18u waren we terug op het schip. We stapten vandaag dikke 14km en vanavond is het op het dek de White Night.

IMG_2449IMG_2454

Dag 6 : Zaterdag 18 november

Gibraltar

Er hangt een grijze wolk boven Gibraltar alsof ze aan de pignon vastgeplakt is en dat maakt het een stuk frisser. Rond 10uur gaan we van boord en trekken we de stad in.

IMG_2458IMG_2462

Het is er erg druk want op zaterdag komen er ook veel Spanjaarden flaneren in de winkelstraten. We lopen ook naar de kazematten en daar kan men nog duidelijk zien hoe de rots uitgehold werd om er het leger in te herbergen.

IMG_2467IMG_2464

Verder valt er niet veel te beleven en tegen 2uur waren we al weer aan boord en dan pas komt de zon er door. We genieten nog van de rust aan het zwembad waarna we onze gewone routine terug opnemen : iets gaan drinken in de living room , iets gaan eten in het discoveries restaurant , een filmke en slapen.

Weetje : Hier in Gibraltar (ver. Koningrijk) rijden de auto's aan de rechterkant van de weg

Dag 7 : zondag 19 november

Op Zee

We hebben onze klok een uur terug gedraaid en dus mogen we een uur langer slapen. Het is mooi zonnig weer en dus ligt iedereen aan het zwembad. Wij gaan eerst winkelen want we moeten nog 250 dollar opdoen die we cadeau kregen als OBC. We kiezen een mooi uurwerk (165$) en nog wat eau de toilette en alles is op. Verder zijn we nog gaan quizen en genieten we verder van het leven aan boord. Eten, drinken, zwembad en weer eten en drinken.

azamara pursuit dek 10IMG_2479

Ondanks het feit dat nu iedereen aan boord is blijft er toch overal voldoende ruimte en plaatsen om u rustig terug te trekken. Hier moet men nooit wachten. Er is hier dan ook ong. 400 man personeel voor 587 passagiers.

IMG_2480IMG_2485

Dag 8: maandag 20 november

Arrecife Gran Canaria

Hey is fantastisch weer en zoals altijd bij Azamara gaat er een gratis shuttle van de boot naar de stad . Deze is fel veranderd sedert wij hier zo een 5 jaar geleden waren. Alles is nieuw aangelegd en autovrij gemaakt. We lopen door de winkelstraten en gaan de  Castillo bezoeken. We hadden een probleem met de i-phone : We konden geen verbinding krijgen met de provider om te bellen (bellen via "Whats app" lukte wel) Iemand die er iets van kende (een reparateur in een groot shoppingcenter) kon ons vertellen dat de providers soms hun laars lappen aan de Europese overeenkomsten ivm roaming en zo geraak je dus niet op het net. Als we movistar hadden was alles terug OK. Rond 3 uur waren we terug aan de shuttelbus die ons naar de boot bracht. Vandaag is het de laatste dag op de Azamara. We gaan nog iets eten en genieten nog even op het zwembaddek. Daarna is het ,met spijt in het hart, valiezen pakken.

Gelukkig blijven we nog een weekje op Gran Canaria want in België is het al de ganse week aan het regenen en zijn er op verschillende plaatsen overstromingen. Niki woont terug aan zee maar gelukkig blijft het binnen droog.

Dag 9 tot dag 16  van di 21 nov tot di 28 november

Gran Canaria  : Grupotel Playa Feliz

di 21-11:

Tegen 9 uur moeten we het schip verlaten . Eerst nog een uitgebreid ontbijt en dan nemen we de taxi naar de Playa Feliz waar we in Grupotel een appartementje huurden voor een week (via Booking.com). De afstand van de cruisehaven tot het hotel is ongeveer 70km en kost 73 euro. Grupotel ligt pal aan zee en heeft een mooi verwarmd zwembad en tal van faciliteiten.  Het is een onderdeel van een heel groot Tui Blue complex met nog een hoog 4-sterren hotel en nog enkele andere hotels. Er is ook een Plaza met verschillende restaurants, supermarkten en winkeltjes. Rond 11 uur mogen we naar ons stekje. Appartement 214 is aan het uiterste einde van het domein met allemaal kleine gelijkgrondse of 1 verdieping huisjes gelegen (kleine 500m van de receptie). We zijn heel tevreden met wat we toegewezen kregen want we hebben 2 terrassen , eentje met zicht op zee en aan de achterkant eentje met zicht op de bergen, 2 dubbele slaapkamers, badkamer en keuken-living. Ook is er uitstekende glasvezel Wifi. (Bij heel wat huisjes is er helemaal geen zicht van op het terras). We gaan de buurt verkennen . Van het app kunnen we op een wandelpad langs de zee en zo komen we bij een klein restaurantje waar we frieten met varkensvlees eten. Dan is het valiezen uitpakken en we voelen ons al terug thuis. We gaan inkopen doen want vanaf nu moeten we zelf voor ons eten zorgen. Vandaag was er geen volle zon want er was nog een stukje Kalima maar toch ong 25°

wo 22-11:

Vandaag staan we op met volle zon en 25° (weg Kalima) en we ontbijten op ons terras met zicht op zee waar de zon de ganse voormiddag blijft. We maken een wandeling langs de zee naar Playa Aguilla. We komen langs verschillende vakantie verblijven die aangezien er hier geen mogelijkheid is om in zee te gaan allemaal een afsluiting hebben en een poortje om op het wandelpad te komen. Er komt nog een openbaar zwart zand/keien strand en verder een opeenhoping van oude en nieuwe complexen. Tegen 13 uur waren we terug en gingen we een paella eten op de plaza. 14euro/pp , heel lekker en we hebben nog de helft kunnen meenemen naar huis. Na de middag nog een siesta en terug een wandeling. Met de supersnelle wifi kunnen we 's avonds rustig op VRT Max naar het nieuws kijken en onze achterstand van thuis en de slimste mens inhalen.

Do 23-11:

Terug prachtig weer (zon en 25°) en dat terwijl het thuis donker en nat is . We besluiten om vandaag de Dunas de Maspalomas te gaan bekijken. We nemen de bus 90 die hier bij ons stopt en ons voor 2,20 euro naar daar brengt. Ong. 30 minuten later zijn we ter plaatse. Eerst hadden we de weg gegoogeld en ook op de bus konden we goed volgen en wisten zo waar we moesten afstappen want in de bus kregen we geen mededelingen . Er loopt een wandelpad langs de duinen en op verschillende plaatsen is er toegang en kan men overal lopen alhoewel het een natuur reservaat is. Op sommige plaatse waant men zich echt in de Sahara. Ook het zand is van dezelfde structuur . Na 2,5 km komt men bij het visitors center en van daaruit kan men nog km's stappen in de duinen maar we besluiten het toch maar niet te doen want het stapt niet zo makkelijk in het zand. We kopen liever een ijsje en gaan nog wat winkelen. Daarna gingen we op een leuk terras bij een Italiaan een Pizza eten ,maar ook die bleek veel te groot en we konden er elk maar de helft van op eten en dus hadden we terug avondeten. Dan zijn we maar teruggekeerd met de bus en Eliane heeft he zwembad eens uitgetest. Het was zo een 30° en vanaf 4u30 ong. heeft ze het bad voor haar alleen want dan moeten de meesten zicht gaan opmaken voor het avondeten

Vr 24-11 tot di 28-11:

Eigenlijk hadden we alle dagen schitterend weer en voelden we ons werkelijk op vakantie. We gingen wandelen , lekker eten , iets drinken op een terrasje, Eliane profiteerde van het verwarmde zwembad  enz.  op zaterdag namen we de bus naar Telde maar dat was niet zo interessant. Het was een tamelijk lange busrit (50min ) naar het Noorden waar het een stuk minder warm was. Eliane kocht om die reden een wolletje bij de chinees ter plaatse. Telde is een tamelijk grote stad maar zonder veel uitschieters. Op maandag zijn we nogmaals naar Maspalomas geweest . Deze keer tot aan de Faro . Deze kan vrij bezocht worden en in het gebouw aan de voet van de vuurtoren is er een mooi museum waar de geschiedenis uitgelegd wordt. Hier is het heel toeristisch en verzorgd . Van hieruit loopt er een mooie promenade langs de zee en zo komt men terug aan de duinen langs waar er verder kan gewandeld worden maar wij hebben vóór de duinen landinwaarts een droge rivierbedding gevolgd om nadien in de stad iets voorbij een enorme golf de bus terug te nemen. Die dag zijn we we op de plaza een perfect gebakken "Chateau brilland" gaan eten in restaurant Bahia Grill en nadien was het valiezen maken en zenuwachtig worden om de terugreis morgen aan te vatten.

Di 28-11 :

Vandaag om 7uur ging de wekker af want we moesten de bus nemen naar de luchthaven. Normaal is dat geen enkel probleem want er is keuze tussen de 90 de 66 en nog een paar. Alle bussen zijn speciaal uitgerust om de bagageruimte te openen om de valiezen te vervoeren en het kost amper 2/pp euro voor de rit. Dus wij met onze bagage zo'n 5 à 600m naar de bushalte . Volgens de tijdstafel en google was de eerste bus er om 07:55 en wij waren er reeds om 07:45 dus dik op tijd. Echter na drie kwartier wachten hadden we nog geen bus gezien en aangezien we we om 10:00 uur vliegen ben ik op het einde van de straat een taxi gaan halen die ons voor 35 euro naar de luchthaven bracht. Aangezien we toch valiezen moesten inchecken hadden we nog niet online ingecheckt maar dat was geen probleem en we kregen zelfs, na mijn vriendelijke vraag, tot Madrid 2 stoelen naast elkaar op rij 11. Het boarden bij Air Europa is een drama . De passagiers hebben veel te veel en te grote handbagage mee en er wordt helemaal niet tegen opgetreden , in tegendeel , de stuarts helpen zelfs om handbagage van iemand die vooraan zit ergens op rij 23 te gaan stoppen . Dus ... in het vliegtuig één probleem om aan of uit uw stoel te geraken. Het duurt dan ook ong 45 min om in of uit te stappen . Als het checken aan de gate gedaan is staat nog meer dan de helft van de passagiers te wachten in en vóór de brug. Wij zijn dan ook vertrokken met een vertraging van 35 min. Van Madrid tot Brussel waren we op rij 24 en 25 gepland maar een vriendelijke man liet ons zijn plaats en zo konden we weer naast elkaar zitten en terug een filmke bekijken tijdens de 2uur 40 tot Brussel. Ook hier vertrokken we met vertraging en bij aankomst in Brussel waren we juist te laat voor onze trein. Gelukkig stelde Niki voor om ons te komen halen en boven op kregen we nog lekkere vol-au-vent ten huize Stef en Niki. Dat was heel welkom want het was een lange en onaangename dag.

Toch zijn we heel tevreden van deze 2 vorige weken !

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl