2023-10 Donaucruise met A-Rosa ( van 7 tot 15 oktober 2023)

8 oktober 2023 - Wenen, Oostenrijk

Dag 1 : Zaterdag 7 oktober 2023 - Erlangen (Droog en bewolkt)

Rond 8u30 vertrekken we met de qashqai naar Erlangen. Het is rustig op de weg en het rijdt vlot. Rond 15 uur komen we aan in het "Select hotel" in Erlangen . Het is een modern zakenhotel met ruime kamers met alles erop en eraan. Na ingecheckt te zijn rijden we naar het centrum van Erlangen. Het is een oude universiteitsstad en toevallig is er vandaag van alles te doen . Kunst en straattheater .

IMG_2049IMG_2045IMG_2044

De stad is wel groter dan we dachten met een mooie oude binnenstad. Een kasteel met een park en grootse oude universiteitsgebouwen. We gingen een echte apfelstrudel eten en in de avond een super lekkere pizza met een halve liter wijn. Een Mezzo/Mezzo speciale en picante  , perfect voor ons twee. Dus ... een perfecte dag

We reden vandaag 650km en bijna alles op autostrades

Dag 2 : zondag 8 oktober -   Engelhartszell (droog -bewolkt en zon)

Van Erlangen tot Engelhartszell moesten we nog maar een 220km rijden en dus profiteerden we ervan om nog een stop te maken in Passau waar we om 11u30 aankwamen . Passau is een rustige leuke stad . We bezochten er onder andere de Dom die ze op dit moment aan het restaureren zijn. Een prachtig gebouw met veel tierlantijntjes.

IMG_2058IMG_2052

We gingen een goulashsoep eten bij Fiona (Hier in Duitsland en Oostenrijk valt het op dat men in veel zaken enkel met cash kan betalen ipv kredietkaart.) en reden dan naar Engelhartszell waar we rechtover de aanlegplaats van de A-Rosa boten een parkingplaats gehuurd hadden aan het hotel Goldenes Schiff.

IMG_2059a

Om 15uur konden we boarden en alles ging heel vlot . het ging zelfs héél snel omdat ik de ganse rij voorbij geschoten was ( ongewilde vergissing .. maar toch). Het schip valt mee en is heel netjes ingericht . We reserveerden onze tafel voor de ganse reis (30 euro) Het eten is lekker en alle dranken zijn inbegrepen.

IMG_2110IMG_2067IMG_2069

Dag 3 : Maandag 9 oktober - Wenen (eerst mooi en dan Regen en gieten)

In de voormiddag was het vrij goed weer en we installeerden ons op het achterdek met een lekkere cocktail.

IMG_2211IMG_2212

om 12uur zijn we gaan middageten want om 13u is de aanleg voorzien in Wenen . We legden aan aan de handelskaai , vlak bij de Reichsbrücke. Het begon lichtjes te regen als we op stap gingen . Dus regenjas en paraplu mee. Niki vertelde ons dat "stift Neuklosterburg" en zijn wijnkelder de moeite waard zijn om te bezichtigen . Dus namen we de metro U1 in de Vorgangerstr naar Heilgenstadt (dubbel 65+ticket uit automaat 6euro/2pp) Daar nemen we de bus 400 naar Stift Neuklosterburg. Tijdens die rit is het beginnen gieten en dus waren we blij dat we in de bus en in het klooster waren. In het klooster konden we spijtig genoeg de wijnkelder niet meer bezoeken. We konden enkel de schatkamer en een povere expo van moderne kunst bekijken.

IMG_2094IMG_2089IMG_2090

Op de terugweg naar Wenen stad is het nog steeds aan het regenen maar toch wagen we onze kans om 2 haltes vòòr de Stefan's Dom uit de metro te stappen om toch iets van de stad te proeven. Als we uit de Dom kwamen waren we echter blij dat er een metro ingang rechtover was want de regen viel nu met bakken uit de lucht. Dus wij terug naar het schip waar we rond 16u30 aankwamen .

IMG_2108

Dag 4 : dinsdag 10 oktober - Wenen ( bewolkt en nadien volle zon en warm)

Na het ontbijt namen we de metro naar Karlsplatz en bezochten de opera, de Spanische reitschule, Hofburg en alle grote bezienswaardigheden. Er lopen hier een massa toeristen.

IMG_2117IMG_2119IMG_2126

Op de middag namen we terug de U1 om naar het schip terug te keren en een beetje uit te rusten na de lunch. Dan terug de metro in om naar de Dom te sporen. Nu is het aangenaam zonnig weertje om te flaneren langs de grote boulevards waar we een pull kochten voor Mark.

IMG_2133IMG_2135

's Avonds kregen we te horen dat we niet konden doorvaren naar Boedapest omdat de waterstand van de Donau momenteel te laag was. Wij zijn hier helemaal niet blij mee en Mark laat het dan ook merken bij de Organisatie.

Dus morgen wordt het Bratislava

Dag 5 : woensdag 11 oktober -  Bratislava (Mist en zon)

In de voormiddag was het mistig maar tegen 11 uur kwam de zon er door en was het de rest van de dag volle zon. Rond 10 uur trokken we de stad in. Bratislava is een stuk minder pompeus met minder volk dan Wenen maar is toch een leuke stad om te bezichtigen. We bezochten de meeste bezienswaardigheden van de stad en kochten ons 85ste landenpopje want Slovakije is terug een nieuw land waar we onze voetafdruk nalaten.

IMG_2151IMG_2179

in de namiddag deden we nog een wandeling langs de promenade van de Donau. We kwamen voorbij één van de universiteitsgebouwen waar veel uitgedoste mensen met bloemen stonden om hun afgestudeerde familieleden af te halen.

IMG_2191

Rond 15uur vertrokken we richting Krems. We installeerden ons op het zonnedek waar het aangenaam zitten was in het zonnetje. Het schip vaart nu heel langzaam want aangezien we niet naar Boedapest gaan hebben ze nu veel tijd.

IMG_2196

Dag 6 : donderdag 12 oktober - Krems (zonnig en warm 25°)

We maakten een wandeling door Krems . Een mooi dorp maar rap op uitgekeken. We kwamen voorbij een private universiteit waar ze bakken boeken aan het buitenzetten waren die gratis mochten meegenomen worden door geïnteresseerden.

IMG_2210IMG_2207

Normaal gezien zouden we hier mar een paar uur aanleggen ,wat voldoende is, maar nu zijn we gedoemd om hier tot vannacht 23uur te blijven . Dus zijn we deze middag rustig gaan lunchen op de boot met alles erop en eraan . Deze nacht varen we door de Wachau vallei . Deze vallei is door de Unesco als "world heritage" geklasseerd en wordt nu door die routewijziging, ongelooflijk maar waar, 's nacht gevaren en we zullen er dus niets van zien .De meeste opvarenden lijken daar geen probleem mee te hebben maar wij zullen bij onze thuiskomst toch klacht neerleggen

IMG_2199

Klacht :

Hallo

Met deze willen we ons ongenoegen uitdrukken in verband met de riviercruise (A-Rosa Bella van 08/10 tot 15/10 Cabine 124 booking nr 515360 en cust nr 14322827 en 14322826) die we boekten.

Over de faciliteiten van de boot , het personeel en de F&B hebben we geen klachten maar in verband met de routewijziging kunnen we qua prijs kwaliteit helemaal niet akkoord gaan.

Reeds bij het begin van de cruise werd ons gemeld dat Boedapest niet kon doorgaan wegens te lage waterstand van de Donau. Voor deze onvoorziene omstandigheid (alhoewel we vernamen dat Boedapest vorige week ook al niet doorging) hebben we begrip maar … De gewijzigde route vinden wij absoluut geen tegenwaarde in vergelijking met het origineel aanbod:

In de aanlegplaatsen Melk en Krems, waar niet veel te beleven valt, werd er in de originele verkochte route weinig tijd gespendeerd en werden deze twee bestemmingen op dezelfde dag gepland samen met de doortocht van de Wachau vallei. Dit is nu vervangen door telkens een volle dag ter plaatse. Erger nog : In de door Unesco als “World Heritage” geclasseerde Wachau vallei, één der mooiste delen van de Donau, wordt er nu 's nachts gevaren en kunnen wij dus niets zien ! Ook op de heenreis werd er hier in de nacht gevaren en tijdens de ganse gewijzigde route werd er praktisch enkel gedurende de nacht gevaren)

De volgende morgen (zaterdag 14/10) wordt er aangelegd in Linz , echter niet op de normale “liegeplatz” in de buurt van het centrum maar op “modellflugplaz Linz-Ost” op 47 min van het centrum dat enkel te bereiken valt met een taxi of na 12 minuten stappen naar een bushalte waar een bus stopt die je na 15 min naar het centrum brengt ( De aanlegplaats staat zelfs niet meer op het plan van het infoblad van A-Rosa)

We wisten wel dat routes kunnen gewijzigd worden maar als :

1-De voornaamste bestemming wegvalt

2- Het mooiste stuk Donau in de nacht ipv de dag gevaren wordt en dus ook wegvalt (er werd slechts ongeveer 7 uur met daglicht gevaren ipv ong 24 uur. op de ganse cruise)

3 De aanlegplaats in Linz op 47 min van het centrum ligt

dan verwachten we wel dat daar een evenwaardige route of een degelijke compensatie moet tegenover staan .

Een riviercruise wordt niet enkel geboekt om bootje te varen maar ook om de in het programma aangeboden plaatsen te bezoeken.

Wij boekten deze cruise voornamelijk om Boedapest te bezoeken en reden om deze reden 920km met de auto (heen en terug van thuis naar de inschepingsplaats is dit dus 1840 km) en betaalden 2 hotelovernachtingen onderweg.

In de hoop op een antwoord waar we mee akkoord kunnen gaan en we dus geen verdere stappen moeten ondernemen verblijven wij

Dag 7 : vrijdag 13 oktober - Melk (zon 25°)

Schitterend zonnig weer .  Ook hier zouden we maar een paar uur aanleggen maar nu blijven we hier de hele dag liggen.

IMG_2216

Melk is een leuk stadje en juist vandaag is er een groot feest. Ieder jaar op 13 oktober wordt er hier een enorme kermis georganiseerd die maar één dag duurt ter ere van de heilige Koloman. Er is hier een enorme massa volk en we geraken met moeite door de straten waar overal gegeten en gedronken kan worden.

IMG_2226IMG_2229

We gaan het "Stift Melk" bezoeken dat nu volledig gerestaureerd is (13€/pp). Vooral de kerk met zijn immense schatten en bladgoud is prachtig en zeker de moeite om te zien. Ook de marmerzaal en de bibliotheek zijn echte schatten.

IMG_2244IMG_2234IMG_2242IMG_2238

We kwamen hier nog enkele Belgen tegen die hier waren met "Rivages du Monde" en niet te spreken waren over hun Franse reisgenoten die overal op zich lieten wachten .  Het was uiteindelijk een onverwacht mooie dag waar we van genoten. 's Avonds op het achterdek nog lang zitten babbelen met mensen uit Beieren

Dag 8 : zaterdag 14 oktober - Linz  (bewolkt)

Normaal liggen de schepen hier in het centrum van de stad Linz maar nu liggen we ergens in een industriezone helemaal buiten de stad.

IMG_2266IMG_2272

De enige manier om in de stad te geraken is ofwel met een taxi , ofwel 10 min wandelen naar de bushalte (bus 27). Aan de automaat nemen we met de hulp van een vriendelijke vrouwelijke bus bestuurster een dag ticket voor seniors ( dit is goedkoper dan 1 H/T en kan de hele dag gebruikt worden. We stappen ,na 15 min, uit aan de Taubenplatz vlak in het centrum.

IMG_2276

Linz is een mooie, aangename stad . We bezoeken de Altstadt- hauptplatz-Rathaus enz. In de late namiddag terug naar de boot en valiezen maken. Het avondeten was superverzorgd en heel uitgebreid.

Dag 9 : zondag - terug naar Ternat

Rond 8 uur gaan we ontbijten. Onze valiezen , die we gisteren avond in de gang hadden gezet staan al buiten op de kade. Alles ging heel vlot. Onze auto stond trouw te wachten, dus instappen en wegwezen. De hele terugreis ging vrij snel en om 18 uur waren we in Ternat.    Afstand Engelhartszell-Ternat = 900 km

Een mooie reis, alleen spijtig van de routewijziging.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl