2017-11 Lanzarote (Van 13 tot 22 november 2018)

15 november 2018 - Lanzarote, Spanje

Dag 1 : dinsdag 13 november 2018  -  van Ternat naar Lanzarote

IMG_4207

In het zonnetje wandelen wij naar het station van Ternat . Wij zijn ruim op tijd op de luchthaven . We hadden rustig een trein later kunnen nemen. Het vliegtuig zit niet vol en wij hebben 3 stoelen voor ons 2. We kwamen 20 minuten te vroeg aan op de luchthaven van Lanzarote maar onze shuttle stond ons toch reeds op te wachten om ons naar het hotel "Lanzarote Palm" in "Puerto del Carmen" te brengen . 15 minuten later konden we reeds inchecken. We gaan meteen inkopen doen in een klein supermarktje om de hoek (wel prijzig). Later ontdekten we, meer richting strand, een grote supermarkt. Na gesetteld te zijn  wandelen we naar de kust waar een grote keuze aan restaurants en winkels is.  We gaan lamskoteletjes met papas arugadas, veel groenten, en 1/2l wijn eten. (32 €). Op de luchthaven kregen wij een gratis abonnement van 1 maand op Netflix en dit komt hier 's avonds goed van pas want het TV aanbod is hier flauw maar de Wifi is heel goed.

IMG_4213

Dag 2 : woensdag 14 november  2018

Wij hebben een appartement met terras op het zuiden en zicht op het zwembad. Het bed is nu ook getest en we vinden het prima, dus het valt best mee.

IMG_4354

Het is schitterend weer en warm. We gaan wandelen langs de mooi verzorgde (en met veel winkels) promenade van Puerto del Carmen waar we wat info halen in het toeristisch bureau.

promenade  puerto del carmen

Rond 10u30 kreeg mark een hongertje en we zijn een English breakfast gaan eten (fruitsap, koffie, toast, bonen, saucis, spek, tomaat en eieren.) Daarna wandelen we verder (met ons beider magen een beetje "upset") naar het oude haventje waar heel wat mensen samenkomen om te duiken. Ook hier zijn veel restaurantjes. Dan keren we terug om wat te gaan rusten en 's avonds nemen we de andere kant van de promenade richting Arrecife.

IMG_4353

We gaan eten in een Italiaanse tratoria. Rond 19 uur is het goed om te gaan eten want nadien lopen de restaurants snel vol. We namen een ganse fles wijn en kregen daarna nog een limoncello. Om terug naar het hotel te gaan moeten we langs een straat die de ganse tijd nogal stijl naar boven gaat en dus is ons Eliane bij thuiskomst dan ook als een blok in slaap gevallen tot de dag nadien om 8u30. Ze vond het een beetje te veel van het goede.

Dag 3 : donderdag 15 november 2018

Vandaag is het wolkske, zonnetje en een beetje wind maar toch zalig. We wandelen naar het kantoor van Orlando waar we een auto gehuurd hebben voor enkele dagen. Alles is OK en dus gaan we verder naar het haventje waar we gaan eten in La longa. Dit restaurant is bekend voor zijn visgerechten. Ondertussen is het bewolkt en winderig dus zijn we maar binnen gaan zitten. Wat later is het dan ook beginnen regenen. Mark nam een Daurade en Eliane een sol Meunière met een halve liter witte wijn. het was heel lekker. Daarna liepen we naar het hotel en kregen onderweg af en toe een flinke bui

IMG_4212

maar rond 4 uur was er alweer zon .

's Avonds nog een goede film bekeken "Solace" via Netflix.

Dag 4 : Vrijdag 16 november

Het is zonnig en warm en vandaag is het markt aan de haven van Puerto del Carmen. Daar wandelen we dus naartoe en gaan nog wat zitten mensen kijken. Gisteren hadden wij gezien dat er in het restaurant La Cascada prachtig vlees te eten was maar die gaan nu pas open om 14u30 en zo lang gaan we niet wachten. We zijn dan maar elders lamchops en porkchops gaan eten. Het was er mega-druk maar wel lekker eten. Op de terugweg wilden we nog een ijsje nemen maar ook dat viel tegen want het mobiele kraam was  er vandaag niet. Terug naar het hotel om wat te gaan rusten en te genieten van het zonnetje. ondertussen is Eliane beginnen snotteren . Dus rap Cirrus nemen .

Dag 5 : Zaterdag 17 november 2018

Vanaf vandaag hadden we een auto voor een paar dagen gehuurd en die gaan we nu afhalen bij Orlando.  Het is een mooie C3 en nu kunnen we op stap.

IMG_4312

Het weer is fris en grijs . Dit is niet het weer dat we hier verwachtten. Wij rijden naar Teguise , een mooi  typisch stadje maar het is er echt koud met een stevige wind en af en toe wat regen. Gelukkig hebben we regenjassen bij .We gaan in Teguise iets eten (wel binnen) . het is een mooi hotelletje . Mark neemt een bocadillo met Pata Negra en Eliane een Russische sla en 1/2L witte wijn. Het was super lekker maar wel aan de dure kant.

IMG_4248IMG_4272IMG_4282

Dan rijden we verder Noordwaarts naar Heira en Orzola. De Oceaan is hier veel woester. Gelukkig hebben we vandaag de auto want anders was het niet om buiten te komen want ook in Puerto del Carmen heeft het vandaag gegoten. 's Avonds gaan we nog eten in de Wok . Niet slecht maar hij kan toch niet tippen aan die van Montargis.

IMG_4226

IMG_4225

Dag 6 : zondag 18 november 2018

IMG_4349

We worden wakker met een schijntje zon en veel wolken.  We besluiten om naar Arrecife te rijden en na veel moeite vinden we een parkeerplaatsje in de stad om later te ontdekken dat er een heel ruime parking is aan het einde van de promenade. We wandelen naar het Castillo langs de aangename promenade.

IMG_4259

We bezoeken het historisch centrum en gaan dan een lekkere paella eten aan een binnenmeertje. Daarna rijden we via San Bartolome naar Caleta de Famara. Een heel ruige kust voor surfers en parasailing.  Er staat hier heel veel wind en wandelen met regenjas en kap op is wel leuk.

IMG_4211

Hierna zijn we naar La Santo gereden , een heel mooie kust maar het is terug aan het regenen en dus geen weer om ver te gaan wandelen. Nadien rijden we naar Tinaja en komen we in de wijnstreek . Wijnranken staan hier in een ronde put per plant . de grond is zwart en deze putten werken als een opvangspiegel van de zon.

IMG_4341

Dag 7 : maandag 19 november 2018

Zonnetje -wolkje maar beter dan gisteren.  We rijden ZW en beslissen om het Nationaal Park van Timanfayo te bezoeken. Om de parking van het park op te kunnen was het een half uur aanschuiven. Boven op de vulkaan is er een grote parking aangelegd waar je verplicht in een bus moet stappen om het vulkaanlandschap te bezoeken  ( 10euro/pp).

IMG_4312IMG_4291

De Bus rijdt langs smalle kronkelende wegen en ondertussen wordt er uitleg gegeven. De busrit duurt ong. 30 min en nadien wordt er niet ver van de stopplaats nog een hele uitleg gegeven met demonstraties die aantonen hoeveel warmte er hier dicht onder de oppervlakte nog zit. Kippenbillen worden gebakken met de hitte van de vulkaan.

IMG_4308IMG_4288

En als men een emmer water in een gat giet komt die er onmiddellijk terug uit als stoom. We gaan hier in het bovengelegen restaurant eten waar we een fantastisch zicht hebben op het ganse gebied. Hierna gaan we naar het visitors center waar een film getoond wordt. Ondertussen was het een beetje aan het regenen maar tegen dat we buiten kwamen was het zonnetje weer terug. Hierna reden we naar EL Golfo, een vissersdorpje met veel restaurants en dus ook veel toeristen .Hier in de buurt is het Lago Verde een meer dat hel groen kleurt door de algen.

IMG_4329IMG_4327

We rijden verder naar beneden via een heel mooie kustlijn. we kwamen nog langs de salinas en Playa Blanca en zo terug naar het hotel.

Dag 8 : dinsdag 20 november 2018

Volle zon en geen wolken

Wij nemen de tijd om nog een uurtje op ons terras te zitten

IMG_4342

en rijden dan naar Uga, een mooi dorpje en super rustig . Dan naar Yaiza, het mooiste dorp van het eiland. hierna zijn we terug naar El Golfo gegaan om het Lago Verde te bezoeken want gisteren hadden we er geen tijd meer voor. Er ligt een wandelpad naar het meer. Het heeft inderdaad een gifgroene kleur en is wel uniek in het landschap.

IMG_4335

IMG_4318

IMG_4332IMG_4265

we gaan in "La Gamba Loca" een parillada de pescado eten. De vis was ongelooflijk lekker en er liggen een 6-tal verschillende soorten op de schotel + een glas lokale Malvasia. We hadden een tafeltje vlak aan de oceaan . en dat alles voor 28 euro voor ons 2, meer dan perfect. Daarna reden we naar Ceria , een andere wijnstreek en bezochten er een bodega.

IMG_4340

Van hieruit zijn we dan, na wat boodschapjes gedaan te hebben, terug naar het hotel gereden en nadien brachten we de auto terug naar Orlando. We maakten een lange wandeling terug en genoten van de avondzon langs de promenade.

Dag 9 : woensdag 21 november 2018

Volle zon en warm

In de voormiddag genoten we van de zon op ons terras

IMG_4343

en  rond de middag wandelden we naar de promenade en gingen richting Arrecife. We liepen "Ola Cafe resto" binnen want die hebben een prachtig terras langs de oceaan. Hier aten we BBQ ribbekes met allerlei groenten. De ribbekes waren voorgestoomd en dan op de grill gebakken wat ze lekker mals en pittig maakte. Eerst kregen we nog een apero en nadien een sorbet met cava. Dit is echt een aanrader. Het eten is lekker, de locatie is top en de bediening is sympathiek .

IMG_4348

Wat wil ne mens nog meer? Daarna zijn we verder gaan wandelen om de overdaad weg te werken. We zijn dan maar terug gekeerd om op ons terras nog een beetje te genieten van de zon.

Dag 10 : donderdag 22 november 2018  -- Van Lanzarote naar Ternat

Ik vermoed dan we dan terug gevlogen zijn naar België want we zijn nu toch al een hele poos thuis