2017-11 Cruise Venetie met Costa- Luminosa (van 16 tot 26 november 2017)

16 november 2017 - Venetië, Italië

Dag 1 : Donderdag 16 november  van Ternat naar Venetië  (zon)

Om 7uur kwam onze private driver ons ophalen . De autoweg tussen Ternat en Aalst was volledig geblokkeerd door een ongeval en dus was er voor ons in richting  Brussel heel weinig verkeer en waren we om 7u30 reeds op de luchthaven. Alles ging heel vlot en om 10u waren we met SN op weg naar Venetië. Het weer bij aankomst was schitterend , een beetje fris maar zonnig. We namen de Blue line van Ali Laguna naar San Marco en waren ongeveer 1u30 onderweg. Bij zonnig weer is het wel de moeite om zo Venetië binnen te komen. We wandelen naar ons hotel "San Gallo" dat vlak bij San Marco ligt.

IMG_3599

IMG_3610De kamer is niet groot maar alles is er en de mensen zijn heel vriendelijk. prijs-kwaliteit is het in orde (vandaag 55 euro en morgen 70 met het ontbijt inbegrepen).

We gingen meteen op wandel naar San Marco en zo verder langs de lagune om te genieten van het laatste zonnetje. Het was fijn wandelen en ontdekken.

Om 18 uur gingen we terug naar het hotel waar we een tip kregen om de beste pizza van Venetië te gaan eten . Restaurant "Rosso Pomodori" in calle Larga in de buurt van de basiliek.

IMG_3601

Dit is het enige restaurant inVenetië die op houtvuur mag bakken (wegens brandgevaar) . We betaalden 32,5 euro voor 2 capriciosa en 1/2 l wijn. Dus, zolang je niet op een terras op het San Marco plein gaat zitten vallen de prijzen best mee. Er zijn hier ook heel veel winkels met peperdure lederwaren en kledij.

Terug in het hotelletje zijn we op tijd gaan slapen want het was een lange dag.

Dag 2 : vrijdag 17november 2017  Venetië (zon)

Rond 9 uur hebben we een nogal uitgebreid ontbijt. Daarna gaan we eerst op zoek naar een supermarkt en na veel gevraag komen we bij een coop en zien dat we reeds in de buurt van Rialtobrug zijn. We brengen onze inkopen naar het hotel en keren dan terug om de buurt van de Rialtobrug te gaan verkennen. We zijn echter hopeloos verdwaald ( wat een must is in Venetië) maar hierdoor zagen we prachtige pleinen en kerken (waar er hier een overvloed aan is)

DSC04089

DSC04092

DSC04090

Uiteindelijk kwamen we aan de Rialtobrug die mooi in het zonnetje lag te wachten om op de foto genomen te worden . We bezoeken de vismarkt en van hier zien we mensen op het dak van een groot gebouw lopen aan de overkant. Wij steken de brug dus terug over op zoek naar het bewuste gebouw. Het is het "Fondaco dei Tedeschi" een grootwarenhuis type Innovation met heel veel luxe en veel verkopers. Op de 4de verdieping is er speciaal iemand aangesteld om de mensen in groepjes toegang te verlenen tot het dakterras. Nu waren er geen wachttijden maar in de zomer zal het wel anders zijn . Van hier hebben we een prachtig zicht op het Canal Grande en de hele stad.

DSC04095DSC04096DSC04100

IMG_3607

DSC04094

Daarna gaan we eten in "Trattoria il Gazettino" waar we een super lekkere risotto al pesce eten . We kregen eerst een apetiser en na de risotto nog van alle proevertjes : koekjes -chocoladetaart-glaasje ijscrème met vodka en prosecco en glaasje zoete wijn met aardbei smaak + grappa. De bediening was super aangenaam. het was wel een beetje prijzig maar zeker de moeite waard.

Daarna liepen we naar San Marco waar we met de vaporetto nr 2 een loop kunnen maken langs het Canal Grande - Station-Haven -enkele eilanden en terug naar San Marco. We zaten buiten en hadden een prachtig zicht. Terug aan de halte Zacharia ( San Marco) wandelen we naar Arsenale waar we het museo storico Navale bezoeken om de oude schepen te bekijken. Nadien lopen we nog enkele expositieruimtes van de biënnale binnen en gingen langzaam terug naar ons hotel.

We zagen vandaag talloze kerken die vrij te bezoeken waren en vragen ons dan ook af waarom er een kerkenkaart zou moeten gekocht worden

DSC04091

DSC04060

Dag 3 : Zaterdag 18 november 2017   Venetië en inscheping (zon)

Ontbijt, inpakken, afrekenen en weer op stap. Het is zonnig en we gaan richting Rialtobrug om zo terug te komen naar San Marco. We kopen nu al het ticket voor de Ali Laguna naar de cruise haven. We gaan nog effe rusten en mensenkijken in het zonnetje en kopen in de buurt van het hotel een calzone met hesp en champignons. Daarna gingen we onze bagage ophalen en namen we de vaporetto en om 15u30 waren we al ingecheckt op de Costa Luminosa. Onze kajuit is echt wel ruim. King size bed en dubbele zetel.

IMG_3613IMG_3612

Vóór het vertrek is er zoals gewoonlijk de drill ivm de veiligheid en daarna gaan we naar het bovendek waar we een prachtig zicht hebben om zo afscheid te nemen van de stad.  Om 18u30 is er diner. We zitten aan tafel met 8 (7 vlamingen en 1 nederlander) Het eten is lekker en mooi gepresenteerd .

DSC04156

Dag 4 : Zondag 19 november 2017   Bari  (bewolkt)

Rond 9uur gaan we ontbijten in het restaurant Taurus waar je onder andere Belgische wafels kan bestellen ( al zijn het maar dunne afgietsels hoor). Op ons balkon zitten we wat te lezen en dan is het weeral tijd om te lunchen. Aan het buffet stonden er lange rijen aan te schuiven en dus besloten we om naar het restaurant te gaan. We zaten bij een Kroatisch koppel en hadden een lange babbel.  Om 14uur waren we in Bari.

DSC04143

We bezochten het oude gedeelte en kwamen Greet en Roger tegen ( 2 Belgen waar we mee aan tafel zitten). Samen wandelden we van de oude stad naar de nieuwe en dan verder langs de promenade.

DSC04151

Het is nu vrij zonnig en we genoten van de wandeling ( Veel is er hier niet te doen op een zondag)

Dag 5 : Maandag 20-november 2017   Op Zee  (vrij zonnig)

DSC04154

We moesten onze klok 1 uur vooruit zetten.  Vandaag  is dus een luie dag met lezen , wandelen op het schip en het instuderen van fototoestel en computer "surface" . Tussendoor eten en de gewone dingen aan boord.

DSC04153IMG_3615

Dag 6 : Dinsdag 21 november 2017   Pireus (zon)

We staan lui op en gaan rustig ontbijten . De meeste passagiers zijn reeds lang wakker en weg naar Athene . Aangezien wij Athene reeds meerdere malen bezochten  doen we alles rustiger aan en bezoeken Pireus. Het is volle zon maar toch maar frisjes . We bezoeken een mooie orthodoxe kerk.

IMG_3616

DSC04157

DSC04160

Nadien komen we op een rommelmarkt terecht waar veel heel arme mensen rond hingen. Op een terrasje drinken we een lekkere cappuccino en wandelen dan terug naar het schip waar we rond 14 u gaan eten.  De haven van Pireus is heel modern en dus hebben we hier Wifi tot op ons terras van de boot . We lezen en schrijven enkele mailtjes in het zonnetje.  Om 17 uur varen we weg . Daarna , as usual, eten ,drinken, show, babbelen enz.

Dag 7 : woensdag 22 november 2017  Katakolon  (zon)

Het is prachtig weer en warm vandaag.  We Hebben een ticket gekocht voor een transfert naar Olympia (15€/pp) . Niet enkel om het te zien maar ook omdat er hier in Katakolon geen zak te beleven valt. Om 9u30 vertrekt de bus . Greet en Roger zijn ook mee. Het is een leuke site om af te wandelen en is perfect om te doen als er zon is maar zeker niet als het regent.

DSC04179DSC04180DSC04175DSC04173

We bezochten ook het archeologisch museum en de plaats waar de olympische fakkel wordt aangestoken. Om 12 uur vertrok de bus terug naar Katakolon. De boot ligt vlak aan het plaatsje dat heel toeristisch is maar echter maar uit een paar straten bestaat. Dus gingen we eerst eten aan boord om daarna nog een beetje rond te lopen en winkeltjes te bekijken.

DSC04169

Dag 8 : Donderdag 23 november 2017   Kotor ( wolkje zonnetje)

Lang uitgeslapen . rond 11uur varen we langzaam de baai van Kotor binnen. Het is een mooie fjord met langs beide kanten hoge bergen met hier en daar een dorpje en af en toe een eilandje.

Rond 14uur zijn we in Kotor .  Na de lunch gingen we aan wal . Kotor is een omwalde stad met statige huizen en ook kleine steegjes. Wel de moeite waard. Boven op de berg staat een te bezichtigen fort maar we vonden het toch wat te ver en te stijl. Kotor is een wereld Unesco erfgoed.

DSC04204DSC04201DSC04200

We gingen nog een cappuccino drinken en kochten nog een popje van Montenegro voor de verzameling.

Ook in het donker is het hier mooi wandelen .

DSC04208

Alhoewel Montenegro nog niet bij de EG is wordt hier wel de euro als munt gebruikt.

Dag 9 : Vrijdag 24 november 2017  Split  (bewolkt en zon)

Om 8 uur waren we in Split . Eerst was het bewolkt maar later kwam de zon er door en werd het warmer.

IMG_3625

Split is een mooie stad met een gigantisch paleis van Diocletianus (Romeinse keizer) die dit op zijn 60ste liet bouwen.  Binnen het paleis wonen nu 3000 mensen . Er zit een kathedraal en mausoleum in en er zijn markten en winkels. Langs de promenade staan statige huizen uit de Venetiaanse tijd. Split is een grote stad en een belangrijke haven.

DSC04235DSC04239DSC04241

Het schip ligt op 10 min. wandelen van de stad.

Toen we op een terrasje iets gingen drinken kregen we weer een lesje in "tourist trap" : Aangezien ze hier de Kuna als munt hebben vroegen we of we met euro konden betalen en dat was geen probleem . De 2 cappuccino's kostten 30 kuno wat 4 euro is. De kelner vroeg echter 6 euro en wou geen munten. We konden ook niet met "de kaart" betalen en de enige mogelijkheid was dus een briefje van 10 euro waarop hij dus niets terug geeft want hij heeft geen munten. Dus 10 euro ipv 4. We zijn  rechtgestaan en hij mocht de cappuccino's zelf uit drinken. Met mensen die het tafeltje naast ons zaten had hij hetzelfde gedaan maar toen wist ik nog niet hoe het juist in mekaar zat.  Wij zijn op het terrasje er naast dan gegaan waar we inderdaad 4 euro moesten betalen en met plezier een briefje van 5€ gaven.

DSC04249

Rond 16 uur waren we op het schip en om 17 uur was de afvaart.

Dag 10 : zaterdag 25 november 2017   Venetië  (grijs- mistig- koud en regen)

Als we aankomen in Venetië is het grijs, mistig en killig. Wat een verschil met vorige week.

Rond 10u30 verlaten we het schip en nemen de Ali laguna naar San Marco . We stappen naar het hotel "San Gallo" waar we vorige week waren en onze kamer stond reeds klaar met waterkoker en koffie. We werden er hartelijk ontvangen. We gaan rond 13 u in de buurt een calzone eten met een glas wijn en wandelen nog wat rond. Het is helemaal niet fijn om in deze grijzige sfeer te stappen en dus besloten we om het Dogenpaleis te bezoeken.

DSC04278

Het is gigantisch groot en dus zijn we al snel een paar uur gerust in het droge. In het paleis was er ook nog een prachtige tentoonstelling van de juwelen van de Moghuls uit Indië.  Na alle pracht en praal lopen over de brug der zuchten de gevangenis in. Wat moet het daar koud ,vochtig en donker geweest zijn.

DSC04272DSC04270

In de late namiddag gaan we terug naar het hotel en tegen 19 uur gaan we terug naar de "Rosso Pomodoro" om nogmaals  een super lekkere pizza te eten.  Als we buitenkomen is het aan het gieten. Wij zijn blij dat we morgen naar huis kunnen.

Dag 11 : 26 november 2017   Venetiê -Ternat  (regen)

wij gaan rond 8 uur ontbijten en gaan dan naar de stopplaats van de Ali Laguna  aan het San Marco plein. Die kwam juist aan en we konden meteen opstappen. Buiten regent het en is het koud. De vaartijd naar de luchthaven is ong. 1u20 à 1u30 en in tegenstelling met vorige week is er nu helemaal niets gezelligs of mooi aan . De boot zit praktisch vol en door het natte weer zijn alle vensters aangedampt en is het bovendien vrij koud.  We waren ruim op tijd op de luchthaven . het vliegtuig vertrok om 12u40 ipv 12u15 en kwam aan in Brussel om 14u20 waar Niki en Stef ons stonden op te wachten. alles verliep dus heel vlot en probleemloos.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl