2017-03 Madrid (city trip)

19 maart 2017 - Madrid, Spanje

Zondag 19 maart : van Ternat naar Madrid

Om 05:15 stond onze "private driver" voor ons deur om ons naar Charleroi te brengen . Alles ging heel vlot en om 7 uur vertrok onze vlucht naar Madrid met Ryan air.

We gingen als laatste aan boord en hoefden nergens te wachten en we mochten zelfs onze handbagage bijhouden .In Madrid kwamen we aan in T1 en we moesten naar T4 waar we de renfe cercania moesten nemen. Hiervoor is er een shuttelbus bij de uitgang van T1 die je naat T4 brengt. Daar moet je naar beneden voor de renfe C1 te nemen tot nuevos ministerios waar je overstapt op de C3 naar Sol.

340339

Op google maps hadden we het plein van Puerta del Sol al verkend en dus wisten we exact welke weg we moesten volgen naar ons Hotel "Quatro" puerta del sol

357We waren daar om 11 uur en de kamer was nog niet klaar. Dus lieten we onze bagage achter en gingen op stap naar "el rasto" waar de wekelijkse rommelmarkt door gaat. Het was er ongelooflijk druk en je kon er op de koppen lopen

DSC03568

DSC03569

Vandaar stapten we naar de Plaza Mayor en bezochten er de San Isidro kerk. dan naar de puerta del Sol , waar we nog een poosje van de zon genoten, en dan terug naar het hotel. Ondertussen is de kamer vrij maar die valt een beetje tegen . Het is een smalle, simpele kamer en het bed is maar 1m40 en hard.

342

Eliane is ondertussen goed aan het snotteren . We gingen eerst wat rusten en ons organiseren en dan gingen we weer op stap: richting Fuente de Cibeles, Banco de Espagna, Puerta de Alcala en Parque del Retiro. Dit is het grootste park van het land en alle Madrilenen leken hier rond te lopen. Er was heel veel animatie en het was er zalig wandelen met dit prachtig weer.

DSC03605DSC03601DSC03607

DSC03608

We kwamen ook langs het Palacio de Cristal en van daar lopen we naar het treinstation Atocha wat eerder een botanische tuin dan een station lijkt te zijn waar gigantische planten gekweekt worden.

347

We nemen daar de metro naar Sol want we zijn al serieus moe en om 8 uur hebben we afspraak in restaurant La Carmela (dit zat in de deal die we bij Europa-reizen geboekt hadden) We zaten buiten op het terras en het was er zalig zitten . Wel in het midden van de uitgangsbuurt. Het eten echter was niet veel aparts. Nog even rondgewandeld en dan doodmoe in bed.

Maandag 20 maart 2017 : Madrid

Enorm slecht geslapen ! het bed was net een smalle, harde trampoline en met onze verkoudheden lagen we om ter meest  te hoesten. Het ontbijt was uitgebreid en lekker . We vroegen een andere kamer met 2 aparte bedden en hebben die gelukkig gekregen. Daarna trokken we terug de stad in .

DSC03620

Ook vandaag is het feestdag en wordt er niet gewerkt. we lopen naar de Plaza Mayor en de Mercado San Miguel

DSC03583DSC03630DSC03634

die echter meer op een grote luxe tapas bar lijkt dan een markt en waar je alle lekkere dingen kan kopen. Vandaar liepen we naar de kathedraal. Deze is pas in 1992 ingewijd en dus vrij recent. Er werd ong. 100 jaar aan gebouwd en heeft ook en mooie crypte. We kwamen ook langs de Palacio Real maar we zijn niet binnen gegaan omdat het veel te mooi weer was .

DSC03636

We liepen door de mooie ingang het Parque Sabatin in en via de Teatro Real komen we in de calle Arenal een voetgangerszone met veel animatie en winkels. In een zijstraatje ontdekken we de "Choco Tratoria Ginés" dat is de oudste zaak van Madrid die de Churros met chocolademelk maakt.

DSC03649

Dat gaan we uitproberen maar voor onze smaak is de chocolademelk veel te zoet. We keren dan terug naar het hotel want we zijn nog steeds aan het snotteren en hebben nood aan een siesta.

345DSC03651344

Rond 4 uur gaan we terug op stap naar het Museo Thijsen en het Prado.

DSC03594

De 2 laatste openingsuren van het Prado zijn altijd gratis en dus besluiten we om morgen naar binnen te gaan. Nu bezoeken we de Real Jardin Botanica een gigantische tuin die wel de moeite waard is. 's Avonds zijn we cerdo Iberico gaan eten in het resto "Alhambra" een heel grote portie met een fles rioja.

DSC03624

Terug op de kamer als een blok in slaap gevallen.

Dinsdag 21maart 2017 : Madrid

Eliane had vannacht veel hoofdpijn en voelt haar ziek. Geslapen tot 9 uur . Het is vandaag een stuk frisser (amper 12°).  Rond 10u30 gaan we stappen langs de Gran Via. Dit is DE winkelstraat. zo kwamen we ook in een gigantische primarkt die in een prachtig gebouw zit. Alles is hier netjes geordend en het is niet zo chaotisch als bij ons. Dan zijn we de Corte Ingles binnen gewandeld waar er op de bovenste verdieping allemaal eetgelegenheden zijn en van op het terras heeft men een prachtig zicht over de stad.

DSC03671

Daarna gingen we enkele bocadillos eten met een flesje wijn in een typische tapas bar : Op het bonnetje nr invullen van wat men wil , betalen en als het klaar is wordt je naam afgeroepen. Na de siesta wandelen we naar het Prado. Er staat nu een schrale wind en het is koud. Aan het Prado staan nu eindeloze rijen aan te schuiven . Geen zin meer om te wachten en het zal dus voor een andere keer zijn. Deze avond zijn we gaan eten in "La Catedral": Eerst gambas dan lamsmedailon , wijn en koffie .

Woensdag 22 maart 2017 : Madrid en terug naar Ternat

Deze keer heel goed geslapen maar opgestaan met een wollen kop (Eliane) . gelukkig houdt cirrus het snotteren tegen. Het is deze morgen maar 7° en wolkje zon . We nemen een heel uitgebreid ontbijt en pakken dan onze valiezen om tegen 12 uur uit te checken. Dan maken we nog een wandeling naar de Plaza de Espagna.

DSC03635DSC03591

Het is nu wel koud door die schrale wind. Plaza de Espagna is één van de meest toeristische pleinen, maar nu is het een pak minder aangenaam nu de zon ook verdwenen is. Dus nog maar eens langs de winkelstraat "Gran Via"  gaan wandelen en hier en daar een winkel binnen om op te warmen. Dan zijn we een menu met Madrileense soep en Merlusa in 't groen gaan eten. Rond 3u30 zijn we dan terug in het hotel om de bagage op te halen en met de trein naar de luchthaven te gaan. Alles ging heel vlot en op een uur stonden we op de luchthaven. Ondertussen is het beginnen regenen en we vinden dit dus een goed moment om Madrid te verlaten