2015 -05 Cruise HAL Fr-Sp-Port : van 5mei tot 19mei

5 december 2023 - Civitavecchia, Italië

Dag 1 dinsdag 5 mei 2015 :

van ternat naar Italie

Om 17u44 namen we de trein naar De Luchthaven via Liedekerke. Aankomst op de luchthaven om 18u35. Niki en Stef hadden 's middags onze valiezen al meegenomen en ingecheckt en ons een plaats bezorgd op rij 3. We vliegen met Vueling Op de luchthaven Fiumicino belden we de uitbater van de B&B Il Focolare die ons kwam ophalen (10 euro). Onze kamer is geen grote luxe maar is ruim en netjes en heeft alles wat we nodig hebben . Het is reeds na middernacht en dus gaan we maar snel slapen.

DSC01247

Dag 2 woensdag 6 mei 2015 :

Rome

Goed geslapen en wakker om 8u30. Het ontbijt was verzorgd en voldoende keuze. We hadden afgesproken om ons tegen 11 uur naar het stationnetje van Maccarese te brengen .

DSC01242DSC01245

Van hier gaat er voor 3euro/pp , om de 30 min een trein rechtstreeks naar civitavechia en doet er slechts 35 min over. Dit stationnetje ligt bij de luchthaven maar toch wordt dat nergens vermeld; In alle gidsen gaat men naar Rome terminus waar er moet over gestapt worden op de trein voor civitavechia en dit traject duurt ong. 90 min en kost 22 euro/pp. In civitavechia naar de haven gewandeld ( 10 min) waar er free shuttelbussen staan die je naar het respectievelijke schip brengen.

DSC01302DSC01250

Het inchecken ging vrij vlot en om 1u30 waren we reeds aan boord en konden we iets gaan eten in het Lido restaurant waar een uitgebreide keuze was. Dan zijn we het schip gaan verkennen en onze valiezen gaan uitpakken. Om 4u30 was er de safety drill en om 17 uur vaarden we uit. om 19 uur zijn we gaan eten in het free seating restaurant La Loreine. Heel lekker : scallops en pan fried plaice met shitake,  groenten en gedroogde ham.

DSC01262

Na het avondeten zijn we nog gaan luisteren naar de voorstelling van het show personeel en de voorziene activiteiten . Daarna hebben we nog een paar bars geprospecteerd en bij het terug keren naar onze state room (cabine) heeft ons Eliane nog een beetje show verkocht door, als een volwaardige stuntvrouw, een 10-tal trappen af te duiken. gelukkig enkel met een paar blauwe plekken tot gevolg.

DSC01265

Dag 3 donderdag 7 mei 2015 :

At Sea

Vannacht sliep Eliane heel slecht door al de pijnekes van haar stuntwerk van gisteren. het is dan ook best dat we vandaag op zee zitten en er niet te veel moet gestapt worden. Om 11 uur was er een drink met alle Nederlandstaligen aan boord (ong. 70 waaronder een 6-tal Belgen.) 's middags zijn we in de Pinnacle gaan eten. Als voorgerecht gamba's en dan tenderloin met groene asperges en pommes dauphinois . Alles heel lekker klaargemaakt . Daarna op het dek gaan zonnen en lezen. Mark is les gaan volgen over windows 8.1. vanavond is er formal dinner en toast van de Kapitein.

DSC01254

Reeds om 17u30 liepen de meesten al rond in kostuum met das of in smoking. Ik ging eens kijken richting Fountain restaurant in mijn "casual kledij" en de maitre d'hotel vond mijn sandalen "verry confi" met andere woorden : "zo kom je er niet in". Na de toast van de kapitein met champagne en wijn a volonté gingen we rond 8 uur aan tafel met nog 3 andere koppels Amerikanen. om 10 uur gingen we naar broadway show die gebracht werd door zeer goede performers.

Dag 4 vrijdag 8 mei 2015:

Alicante

We gingen om 9u30 van boord en zagen toen op een berichtje van Niki dat we veel geluk gehad hadden want kort na onze vlucht was er brand uitgebroken in Rome en alle vluchten waren afgeschaft tot vandaag.

Er is een gratis shuttelbus ingelegd om ons naar de ingang van het havengebied te brengen. het is prachtig weer .

DSC01331DSC01325

We willen het castillo Santa Barbara gaan bezoeken en daarom lopen we naar de "elevator" die voor de 65+ ers gratis is.

DSC01276

Hierboven heeft men een prachtig zicht en het is de moeite om hier ff rond te wandelen. We volgden het plannetje dat we gekregen hadden om de stad te bezoeken en kwamen zo door het Ereta park naar beneden langs de smalle straatjes van de bario Santa Cruz.

DSC01292DSC01296

Na  het bezoeken van het klooster en kathedraal  St Nilkolaas kwamen voorbij de derde beste ijscréme verkoper van Spanje waar we dus zeker moesten van proeven.  In een bar waar er wifi was gingen we onze mailtjes ophalen en stuurden we een paar berichtjes.

DSC01301

Na een wandeling langs de esplanade gingen we terug aan boord. In het Lido gingen we iets eten en dan nog een tijdje op het dek mensen kijken.  We gingen in La Fontaine eten en zaten samen met een koppel Engelsen en een koppel uit las Vegas. Daarna keken we nog een DVD die we besteld hadden  " The Shining" maar dat bleek niet de beste keuze.

Dag 5 zaterdag 9 mei 2015 :

Malaga

Schitterend weer .Na een rustig ontbijt gaan we tegen 10u30 van boord en nemen de shuttel naar het centrum van Malaga. We gingen naar het toeristisch bureau om te kijken of er wifi was maar dat werkte niet . Dus zijn we eerst de stad gaan bezoeken : De Kathedraal, Alcanzaba en de Castillo de Gibralfaro.

DSC01331DSC01321DSC01325

Dat was een fikse klim naar boven van 1 uur.